|
 |
 |
 |
 |

Om Kunstig
liv
Kunstig liv er en utstilling som dreier
seg om ulike kunstneres behandling av spørsmål omkring
kunstig liv forstått i vid forstand. Den vil slik, gjennom sin
åpne, visuelle behandling, stå i sterk kontrast til den
vitenskapelige forståelsen av begrepet. Dette krever en liten
innføring og forklaring:
Artificial Life eller ALife er blitt en egen term innen vitenskapelig
forskning og computerteknologi hvor en blant annet skaper programvare
som simulerer biologisk liv. ALife berører mange ulike type
disipliner både innen biologi (Molekylær biologi, eksperimentell
biologi osv) morphologi, kognitiv psykologi, (bio)informatikk/ datavitenskap,
(bio)semiotikk og genteknologi. Ett av fenomenene en forsøker
å simulere, er det biologiske livets produktive og til og med
"selv-produktive" evne og de forandringer som finner sted
over lang tid i ulike organismer gjennom evolusjon. Hva er det som
f.eks styrer livets prosesser og forandringer?
Innenfor dette nye spesialiserte, tverrvitenskapelige paradigme, har
en gått mer vekk ifra fysikkens og kjemiens forklaringer av
naturen til fordel for mer biosemiotiske informasjonsforklaringer.
Dette henger ikke bare sammen med utviklingen av datateknologi men
også med nyere forskning innen genteknologi hvor en stor del
av forskningsarbeidet går ut på å avdekke cellers
og geners egenskaper. Ved f.eks å analysere DNA-molekylet hos
ett bestemt individ, vil en kunne oppdage nedarvet sykdom som kan
dukke opp hos personen senere i livet. Denne tilsynelatende relasjonen
mellom "biologisk" informasjon og datateknologien, har ført
til at mange som arbeider med ALife glemmer at livssubstanser ikke
er det samme som "ren informasjon". En lar seg slik forhekse
(slik en en gang lot seg fortrylle av fysikkens fortreffelighet) av
den fremgangen og de mulighetene som ligger i dette området,
og tror en kan forstå alt liv og all eksistens bio-informatisk.
En kan slik stille spørsmåltegn til dette forsøket
på å skape super-computere med programmer som nærmest
skal fungere som speilbilde, ikke bare av evolusjonsprosesser og adferden
til ulike livsformer, men også rundt skapelsen i sin helhet.
Det kritiske spørsmålet en kan stille seg er som følger;
Er det ikke fristende å falle for en ny mimesis, hvor en tror
det er mulig å etterligne eller kopiere virkeligheten når
en står overfor en slik fascinerende og interessant (ikke minst
grafisk- visuell) utvikling innen ny data-og genteknologi?
Noen forskere stiller seg da også kritisk til datamaskinens
evne til å kopiere livsprosessene slik enkelte tilstreber innen
ALife. Blant annet kritiserer en troen på maskinenes evne til,
gjennom en form for evolusjon, å produsere forbedringer av sitt
eget system, hvor maskinen nærmest blir beskrevet som en levende
gjenstand, prisgitt de samme forandringer som vesener i naturen. Videre
møter ALife kritikk for sin behandling av metaforer som om
de var naturlige størrelser. Dette gjelder eksempelvis metaforen
om "Nature as the Great Book" og "the Culture-as-Nature
Analogy". I artikkelen "From Language to Nature - the semiotic
metaphor in biology", tar blant annet Claus Emmeche og Jesper
Hoffmeyer for seg betydningen av at ALife innlemmes som en del av
et større perspektivmangfold som også inkluderer menneskets
sosiale fortolkningsdimensjoner. Innenfor denne sammhengen mener de
det er bedre å lese Artificial Life metaforisk da dette åpner
opp for utvidede og derfor bedre forståelser av feltet. Eller
som de selv skriver: "A metaphor can be thought of as effectively
creating similarities; it suggests possible relations and analogies,
many of which are neither clearly positive nor negative
and hence open for further exploration." (ibid. )
Kunstig Liv/Artificial Life er en utstilling som bruker dette begrepet
på en kunstnerisk metaforisk måte. Gjennom å
bruke begrepet i relasjon til iscenesatte kunst installasjoner som
igjen er svært ulike, vil nye meninger og nye forståelser
av hva kunstig liv kan oppleves som bli skapt. Av den grunn har jeg
valgt å dele ustillingen inn i ulike begrepsmetaforer, ikke
for å være kategorisk, men snarere for å ironisere
over kategoriene. Konseptuelt sett ønsker jeg slik med denne
utstillingen å belyse et viktig, og tillat meg å kalle
det, anarkistisk fenomen ved kunsten i det at den hele tiden må
skape eller konstruere sine begreper gjennom å ta dem i bruk
på sine egne måter. Og i mange tilfeller dreier det seg
om å "stjele"begreper som i utgangspunktet har hatt
en annen bruk. Disse begrepskontruksjonene har kunsten selvsagt til
felles med hele det menneskeskapte samfunn. Men i den moderne kunsten
har dette alltid vært langt mer tydelig.
I denne første fasen i Stavanger er det to metaforer som
står i fokus. Morten Kvammes 37°C
rom og Dan Mihaltianus videoarbeider
fokuserer på kunstig liv og "the floating body". Jane
Prophets datakonstruerte engelske landskaper diskuterer "ALife
and Nature". Mer informasjon om kunstnerne og deres arbeider
finnes her.
ALife & the Floating Body
"The floating body" er et uttrykk som også kan sidestilles
med deleuze/guattaris forståelse av "the body without organs"
som blant annet har å gjøre med en kritikk av psykologiens
og naturvitenskapens ønske om å skape en oversensitivitet
til kroppslige symptomer knyttet til kroppens organer. Til forskjell
fra psykologiens og medisinens kroppsfiksering, ønsker deleuze/guattari
å prise "kroppen uten organer", dvs. kroppen som "opplevelses
og begjærsenter", de flytende opplevelsene som består
av ulike intensiteter. Det er den livsbejaende, vitale kroppen deleuze/guattari
skriver om, den som er ved god helse og derfor ikke har tid til å
kjenne etter. Det er når vi er ved dårlig, og skrantende
helse at vi kjenner hva vi er laget av. The floating body har altså
å gjøre med opplevelser og det som gjør det vanskelig
å definere hva det er som gjør at en føler en
lever. Innenfor denne metaforen inngår også rusen og dennes
virkninger.
Veronica Diesen
Kurator og prosjektleder
---
Kunstig liv er støttet av Norsk
Kulturråd og Stavanger
Kommune. Andre samarbeidspartnere er Tou
Scene, Galleri
ioLAB og Radisson SAS Globetrotter Hotel. BEK
er vertskap for nettsidene. Bayer
har inspirert designet.
           |
 |
|